Heb je besloten om jezelf te beroven van vet voedsel? Laten we eens kijken of alle vetten die we eten hetzelfde zijn?

Statistisch gezien vermijden mensen het eten van vetten. Natuurlijk weet iedereen dat sommige vetten een negatief effect hebben op de menselijke gezondheid. Het zwakke geslacht, dat zorgt voor hun taille, minimaliseert ook het gebruik van vetten. Maar er zijn een paar vetten zonder welke het moeilijk is voor een persoon om te bestaan.

Deze vetten zijn voornamelijk omega-3-vetzuren. Ze zijn genoeg om te eten in noten, in bepaalde soorten fruit en groenten, in makreel, ansjovis, steur.

Deze vetten spelen een grote rol in de structuur van de mens, zijn organen en weefsels. Ze hebben ook een beschermende functie: ze voorkomen veel gezondheidsproblemen en beïnvloeden de kwaliteit van het leven.

De consumptie van omega-3-vetzuren in de voeding vermindert het risico op hart- en vaatziekten, beroertes, draagt bij tot minder hypertensie, depressie, gedragsafwijkingen, dermatologische aandoeningen en gewrichtspijn. Recent onderzoek heeft aangetoond dat het eten van voedsel dat rijk is aan omega-3 de immuniteit kan verhogen en het lichaam kan versterken.

Voortdurende symbiose

Vragen veel mensen zich af hoe omega-3-vetzuren zo goed zijn voor de mens? Ze helpen het menselijk lichaam om stoffen te produceren die fungeren als controle op ontstekingen en pathologie.

Een positief kenmerk van deze zuren is hun vermogen om de negatieve effecten van vetzuren zoals omega-6 op het menselijk lichaam te verminderen. Deze zuren zijn aanwezig in eieren, brood, vlees, granen, eendenvlees, ganzenvlees, broodjes, plantaardige olie, margarine. Omega-6 vetzuren hebben een enorme impact op een persoon, op zijn lichaam, ze zijn in staat om de gezondheid van haar, huid, lager cholesterolgehalte te behouden, en ze dragen bij aan de bloedstolling. De belangrijkste voorwaarde voor de assimilatie en het positieve effect van Omega-6 is een harmonieuze combinatie met een bepaalde hoeveelheid omega-3-vetzuren. Als dit niet gebeurt, zullen er problemen ontstaan.

Een snelle bloedstolling leidt tot bloedstolsels, die ziekten zoals beroertes en hartaanvallen kunnen veroorzaken. Zodra er regelmatig omega-3-vetzuren in het lichaam komen, wordt het aantal hartaandoeningen verminderd.

Studies in de geneeskunde hebben aangetoond dat de positieve effecten van vetzuren in het lichaam optreden wanneer een bepaalde hoeveelheid omega-3- en omega-6-vetzuren wordt geconsumeerd. De verhouding van deze componenten moet 4 op 1 zijn, d.w.z. 4 delen omega-3 en 1 deel omega-6 vetzuur.

Statistisch gezien zijn meer mensen niet in staat om deze verhoudingen te handhaven. Het dieet van de gemiddelde persoon is 20 delen van omega-6 en 1 deel van omega-3. Zoals uit de praktijk blijkt, heeft deze verhouding negatieve gevolgen. Het is noodzakelijk om de consumptie van voedingsmiddelen die omega-6-vetzuren bevatten te verminderen en met spoed voedingsmiddelen te introduceren die rijk aan omega-3 zijn.

Hoe krijg ik voedingsstoffen uit het voedsel dat ik eet?

Omega-3-vetzuren zijn een complex van essentiële voedingsstoffen, zoals eicosapentaeenzuur en decosahexaeenzuur. Ze zijn te vinden in koudbloedige vissen die weinig mensen leuk vinden en daarom is er een tekort aan deze stoffen in het menselijk lichaam.

Mensen stoppen met het eten van visproducten vanwege publicaties in de media over schadelijke stoffen, over de chemie die in vis zou zitten. Velen hebben al de fout gemaakt om geen visproducten te eten.
Mensen hebben niet langer geluisterd naar de aanbevelingen van specialisten die aandringen op het eten van vis, vooral in de kinderjaren en bij zwangere vrouwen. Medici adviseren om gedurende de week 350 gram verschillende vissen in het dieet op te nemen. Maar zelfs als je naar het advies van artsen luistert, eet je maar een halve dosis noodzakelijke omega-3.

Artsen raden voor omega-3 aan om twee visgerechten per week te eten.

Mensen die lijden aan een hartaandoening moeten ten minste twee keer per week vette visgerechten eten voor preventieve doeleinden, zoals zalm en tonijn.

Overigens, voor mensen met hartproblemen is de optimale hoeveelheid 50 g vette vis per dag, dit is 1 g omega-3.

Mensen die om een of andere reden geen vis eten, kunnen omega-3 krijgen van planten, bijvoorbeeld van lijnzaad.

Dit product, dat gemakkelijk in de schappen te vinden is, bevat omega-3 planten. Vlaszaad bevat niet de 2 bovengenoemde zuren, maar is een bron van alfa-linoleenzuur, waaruit het lichaam zelf de benodigde zuren kan aanmaken.

Vlaszaadproducten verbazen met de verscheidenheid in supermarkten: dit zijn vlaszaden, lijnzaadolie, repen met toevoeging van vlaszaden. Als je een keuze hebt, geef dan de voorkeur aan hele zaden, want een eetlepel van dit product bevat naast lijnzaadolie ook vezels en fyto-oestrogenen die nodig zijn voor het lichaam, vooral voor vrouwen.
Naast vlas zitten deze vetzuren in broccoli, bloemkool, Chinese kool, walnoten en spinazie.

Overigens wordt vegetariërs aangeraden een handvol noten te eten, dat staat gelijk aan het eten van 100 g zalm.

Door omega-3 in uw dieet te introduceren, ondersteunt u in de eerste plaats het hart. Maar er is ook een vervanging van omega-6 voor omega-9 voor harmonie in het lichaam. Omega-9, het zogenaamde oliezuur, is een enkelvoudig onverzadigd vet dat voorkomt in olijfolie. Nadat u de omega-6 olie heeft vervangen door omega-9 vet, wordt de verhouding tussen omega-3 en omega-6 hersteld. Dit zal een gezond evenwicht van de vetten in de voeding bevorderen.

De stoffen in olijfolie verhogen het “goede” cholesterolgehalte in het bloed meerdere malen, wat een grote rol zal spelen in de toekomstige gezondheid van het hart.

Wat te kiezen: levensmiddelenadditieven of-producten

Velen geloven dat de meest correcte en betaalbare methode is om visolie in capsules te gebruiken. Deskundigen stellen dat dit geen optie is, omdat van natuurlijke producten nuttige ingrediënten kunnen worden geabsorbeerd door 90%, terwijl de capsules – slechts 50%.
Correct gecorrigeerde voeding, het lichaam krijgt een volledige lijst van nuttige vitaminen, macronutriënten en sporenelementen. Zo bevat de vis niet alleen omega-3, maar ook noodzakelijke aminozuren voor het lichaam, die we niet zien in apothekerscapsules.

Voordat u zelfs de duurste vitaminen of voedingssupplementen koopt, is het de moeite waard om erover na te denken. Tegenwoordig wordt de productie van vitaminepreparaten zelden gecontroleerd, kunnen ze chemicaliën bevatten en zijn er mogelijk geen visderivaten in hun samenstelling.

Als u besluit om visolie in capsules in te nemen, lees dan de instructies aandachtig door, neem niet meer dan wat er verondersteld wordt. Een overdosis kan negatieve gevolgen hebben.

“Harten” moeten, op advies van een arts, in individuele gevallen supplementen met omega-3 in de voeding nemen.

Schrijf in geen geval uw eigen behandeling voor, neem zelfs geen vitaminecomplexen in, maar pas nadat u met uw arts de dosis en de behandelingsperiode heeft afgesproken.