Kinoa is een plant uit de amarant familie, die in bijna honderd landen wordt gekweekt. Sinds het begin van de jaren ’90 is er in Europa zelfs sprake van een langetermijnproject: “Quinoa is een multifunctionele fabriek voor de Europese gemeenschap”. Maar onze landgenoten weten er bijna niets van. We hebben haast om dit gat op te vullen.

De gift van de Goden

Kinoa (wetenschappelijke naam Chenopodium quinoa) komt uit Zuid-Amerika, het is een eenjarige plant (gras) met het uiteinde van de bloeiwijzen, hoogte van 1 tot 3 m. De naaste verwanten van quinoa zijn de bladbiet en spinazie. Mensen kweken het al zo’n 70 eeuwen met succes.

Quinoa zaden waren vroeger de belangrijkste grote Inca, ze noemden het de gave van de goden en behandelden het als een heiligdom. Toen deze plant werd gezaaid, was de keizer de eerste die met het zaaien begon. Quinoa’s worden over het algemeen beschouwd als granen, hoewel het in feite noten zijn. Ze zijn rond, ongeveer 4 mm in diameter, van wit naar zwart.

Deze plant werd vaak een pseudo-dozer genoemd, en de Indianen braadden quinoa en voegden het toe aan hun voedsel, waardoor een drankje werd gemaakt dat leek op ons bier.

De Spaanse Inca-kolonisten begrepen de smaak van quinoa niet en beschouwen het nog steeds als Indiaas voedsel. De katholieke kerk stond niet toe dat het overal werd gekweekt, omdat het werd gebruikt om een kerkelijk drankje te maken. Dit leidde tot het feit dat de plant alleen actief werd gekweekt waar er geen Europeanen waren die hem meestal verving door het gebruikelijke graan en graan. En pas in de jaren zestig van de vorige eeuw kon men het potentieel ervan voor 100% inschatten.

Supervoedsel

Kinoa is een pretentieloos gewas dat in de bergen kan groeien, op zoute, alkalische, zure bodems. Het is bestand tegen temperatuurschommelingen van -5 tot +35 graden, verdraagt droogte, brengt een uitstekende opbrengst (van 200 gram zaden krijgen tot 1 ton “pseudozeren”).

Het belangrijkste voordeel van het gewas is zijn voedingswaarde. De zaden van de plant bevatten 19% eiwitten, die zeer waardevol zijn voor het menselijk lichaam. Bovendien bevat dit product 73% van de aminozuren die in het eiwit van ons lichaam zijn ingebed, wat vergelijkbaar is met rundvlees, het laatste – 74% van de biologische waarde van het eiwit. De waarde van andere graanplanten is veel lager dan die van quinoa. Daarom begon het te worden gegeten door vegetariërs en mensen die de voorkeur geven aan het koken van voedsel dat rijk is aan eiwitten, maar zonder cholesterol.

Bovendien bevat deze cultuur 14% vetzuren, waarvan 70% onverzadigde vetten. De consumptie van producten die onverzadigde vetzuren bevatten, vermindert het risico op hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes.

Overigens: om het effect van de consumptie van onverzadigde vetten te hebben, is het noodzakelijk om de juiste verhouding van omega-3- en omega-6-vetzuren te overwegen. In quinoa is deze verhouding ongeveer 6:1.

Quinoa koolhydraten zijn nuttig, omdat ze een lage glycemische index hebben. Hoe kleiner de index, hoe lager het glucosegehalte. Deze producten zijn in staat om het bloedglucosegehalte te reguleren en helpen om het gewicht van een persoon te beschermen tegen trillingen. Wetenschappelijk bewijs toont aan dat quinoa geen glucose of fructose heeft.

Deze plant bevat ongeveer 13% voedingsvezels. Zoals u weet, kunnen vezels de darmen helpen om voedsel te verteren, de bloeddruk te normaliseren, het risico op diabetes te verminderen, aambeien en de ontwikkeling van hartproblemen te voorkomen. Voedingsvezels verlagen het cholesterolgehalte en hebben een positief effect op het verlies van overtollige kilo’s.

Quinoa bevat meer foliumzuur dan granen. Foliumzuur is nodig voor normale hersenactiviteit, voor emotionele stabiliteit en mentale prestaties. Het bevat ook riboflavine, dat de hersen- en spiercellen, antioxidanten, vitaminen en pantotheenzuur kan verbeteren.
In de zaden van deze plant werden 23 polyfenolverbindingen gevonden met kenmerken van antioxidanten, vooral noodzakelijk voor bewoners van megasteden.

Trouwens: bij de keuze van graan moet u er rekening mee houden dat hoe donkerder de kleur van het zaad, hoe hoger het percentage polyfenolen zal zijn.

Ook is deze plant rijk aan betaïne, het helpt de normale celdruk te handhaven.

Als het gaat om spoorelementen, bevat quinoa meer calcium, ijzer en magnesium dan andere graangewassen zoals maïs, rijst en tarwe.

Dat kun je niet vinden in de quinoa

Het is vooral verheugend dat er volgens recent onderzoek geen gluten in zitten. Dit laatste kan een immuunreactie veroorzaken, de zogenaamde intolerantie, die steeds vaker wordt waargenomen bij de moderne mens. Voor deze consumenten worden speciale zogenaamde glutenvrije diëten ontwikkeld, met veel zout en vetten, vitaminen, macronutriënten en sporenelementen in glutenvrije voedselsubstituten. En deze graansoort kan een ideale en nuttige basis zijn voor een glutenvrij dieet.

In het geval van allergiepatiënten blijkt uit de statistieken dat er in de hele observatieperiode slechts één geval van allergie voor quinoa-zaad-eiwit is gemeld.

Tekortkomingen

Er zijn geen ideale producten, en quinoa blijkt ook een tekort te hebben – een hoog saponinegehalte in de zaden (43 soorten saponine in concentraties tot 5%). Deze triterpeenglycosiden beschermen planten tegen plantenetende dieren en voorkomen dat het bovengrondse deel massaal wordt opgegeten.

Saponinen zijn schadelijk voor het lichaam en dragen bij aan de bitterheid van dit product. Voorheen werd de bitterheid bestreden met de methode van weken. Als je de zaden in water laat weken, worden de saponinen uit het product verwijderd, maar ze worden ook gebruikt om nuttige stoffen te verwijderen.

Moderne verwerkingstechnologie kan dit tekort verminderen. Saponinen zitten in de zaadhuid, dus de meeste worden in het productieproces verwijderd, terwijl alle nuttige stoffen en sporenelementen behouden blijven. Genetische specialisten hebben het gen dat “verantwoordelijk” is voor de aanwezigheid van bitterheid al geïdentificeerd, dus de volgende stap is het ontwikkelen van nieuwe rassen met minder saponine.

Het tweede nadeel van het product is de grote hoeveelheid fytinezuur en oxalaten, waardoor de opname van sporenelementen zoals calcium en magnesium wordt voorkomen. Bovendien zijn het de oxalaten die nierstenen kunnen veroorzaken. Het enige goede is dat de warmtebehandeling van de korrels de meeste van deze schadelijke stoffen verwijdert.

Wat kun je van quinoa maken?

De granen worden verkocht als hele zaden of zonder schelpen, ze zijn klaar om te worden geconsumeerd. Je kunt pap maken met groenten uit de zaden. Kook het ongeveer 15 minuten, voeg water toe in een verhouding van ongeveer 1 op 3. Gekookte quinoa, hoewel toegenomen in volume, maar nog steeds klein, zoiets als gierst. De gekookte schotel kan een week lang in de kou worden bewaard.
Quinoa pap smaakt niet goed, is een beetje muf maar is een opslagplaats van vitaminen en voedingsstoffen. En de vraag van de kindertijd wordt onmiddellijk herinnerd: waarom is alles smakelijk schadelijk, en het nuttige is altijd onsmakelijk.

Glutenvrij meel van kinoa kan tarwebloem vervangen bij het bakken van desserts, u kunt ook zelfgemaakte noedels maken. De verscheidenheid aan producten, waaronder quinoa, zal iedereen tevreden stellen. Jonge bladeren en scheuten kunnen aan het voedsel worden toegevoegd en worden als groen gegeten.

Veel deskundigen zijn bezig met onderzoek naar het nut van deze plant, ze hebben bewezen dat door het eten van quinoa-pap, we het risico van pathologieën zoals hart-en vaatziekten, kanker, diabetes en gastro-intestinale ziekten te verminderen.

Er is een voortdurend groeiende belangstelling voor quinoa en als voedsel voor astronauten. Dit alles leidt ons tot de conclusie dat het deze cultuur is die een van de opties kan zijn om het probleem van de verbetering van de menselijke voedselzekerheid aan te pakken.