Men gelooft dat een dieet dat rijk is aan groenten en fruit ons gezondheid oplevert. We proberen meer seizoensgebonden fruit te eten zonder na te denken over de impact van dit voedsel op ons lichaam. Maar wat kan a priori gezond fruit en groenten echt gevaarlijk maken?

Normale en vertrouwde vruchten kunnen om een aantal redenen schadelijk zijn voor ons lichaam:

  • een overtollige vezel;
  • de oorsprong van de lekkernijen;
  • de aanwezigheid van chronische of acute kwalen.

Gevaarlijke Vezel

De belangrijkste reden voor het nut van groenten en fruit is dat ze voldoende mineralen, vezels en vitaminen bevatten. Vezels dragen bij aan een goede darmwerking, verwijderen gifstoffen en slakken uit het lichaam, stimuleren de stofwisseling, helpen bij het verminderen van het gewicht. Adequaat gebruik van vezels heeft een positief effect op het werk van de bloedvaten en het hart, versnelt de stofwisseling.

In sommige gevallen kunnen vezels echter ook schade veroorzaken. Bijvoorbeeld, als het te veel vezels in het lichaam krijgt. De dagelijks toegestane dosis mag niet hoger zijn dan 35 gram. De uitzondering kan zijn bij inflammatoire darmziekte, in dit geval wordt de snelheid van de vezelconsumptie bepaald door de arts.

Bovendien kan zelfs de dagelijkse vezelsnelheid in sommige gevallen schadelijk zijn, bijvoorbeeld als je hebt geobserveerd:

  • leverziekten;
  • diarree.

Daarom moeten de vruchten, zelfs in kleine hoeveelheden, worden uitgesloten.

Vezels kunnen worden gebruikt als een remedie voor constipatie, laxerende eigenschappen hebben bieten, komkommers, pruimen. Bij diarree kunnen bosbessen, peren of kweeperen gebruikt worden, ze hebben een versterkend effect.

Als de darmen verstoord zijn, kan een groot aantal groenten en fruit leiden tot maagpijn, winderigheid, gasvorming. In dit geval kunnen ze worden gegrild, gekookt, gebakken, gekookte compote of kissel.

Opslag van bestrijdingsmiddelen

Elke hoeveelheid plantaardige producten kan alleen worden geconsumeerd zonder angst om te worden “opgegeten” door pesticiden als je ze op je eigen bed hebt gekweekt. Groenten en fruit die in de winkelrekken liggen, worden noodzakelijkerwijs behandeld met chemicaliën.

Als deze behandeling in de zomer minimaal kan zijn, is het een echte schok in het koude seizoen. Of een vrucht of een groente echter zo gevaarlijk mogelijk is, hangt af van de individuele eigenschappen ervan. De meest absorberende chemicaliën zijn kersen, perziken, nectarines, druiven, maar ook de gebruikelijke appels en kersen.

Pesticiden die uit andere breedtegraden worden geïmporteerd, zoals ananassen, bananen, avocado’s, maar ook lokale maïs, kool en groene erwten, worden in de kleinste hoeveelheden geabsorbeerd.

De gevaarlijkste worden beschouwd als groenten en fruit die er ideaal uitzien, vooral in de winter. Ten eerste kiezen de producenten ervoor om te behandelen met pesticiden voor een snelle rijping. Ten tweede worden groenten en fruit na een dergelijke behandeling langer bewaard, blijven ze sappig en groot.

Als fruit het gevaarlijkst is

Natuurlijk kunnen groenten en fruit een maximaal voordeel opleveren, maar bij sommige ziekten is het beter om ze te laten varen of in ieder geval te beperken.

  • Bij diabetes mellitus mogen ze bijvoorbeeld niet volledig worden uitgesloten van het dagelijkse dieet. U kunt gebruik maken van degenen die een lichte glycemische index hebben – aalbessen, cowberry’s, pruimen, aardbeien, appels van ongezoete rassen, kersen, perziken, bramen, abrikozen, kersen.
  • In geval van lever- of galblaaspathologieën, integendeel, niet op fruit en zure bessen leggen.
  • Met een verhoogde bloedstolling is het noodzakelijk om het gebruik van aardbeien, appels en druiven tot een minimum te beperken.
  • In aanwezigheid van maagziekten, vuilnispruimen, meloenen, druiven, abrikozen. Andere groenten en fruit kunnen versnipperd worden gegeten.
  • Symptomen van pancreatitis zijn een reden om rauw fruit van het menu uit te sluiten, het is beter om het te koken of te stoven.
  • Gecontraïndiceerd voor de twaalfvingerige-dennenziekte zijn druiven, sinaasappel, granaatappel, watermeloen, citroen, pruim, grapefruit.
  • Voorzichtig, je moet watermeloen en druiven eten in de aanwezigheid van hartziekten.
  • Problemen met de schildklier (hypothyreoïdie) is een excuus om de abrikozen te laten varen.